Методичні рекомендації щодо організації літнього оздоровлення в ДНЗ

Підготовка до літнього оздоровлення дітей в дошкільному навчальному закладі розпочинається в кінці навчального року (не пізніше травня): питання про підготовку та організацію літнього оздоровлення дітей заслуховується на підсумковій педагогічній раді в кінці навчального року, на виробничій нараді (мають бути відповідні записи в протоколах); проводиться інструктаж працівників закладу з питань безпеки життєдіяльності дітей, пожежної безпеки, охорони праці. В кожному ДНЗ в травні необхідно видати наказ «Про підготовку та організацію літнього оздоровлення дітей у ДНЗ»
Важливим завжди, а особливо актуальним влітку, є завдання збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дітей, забезпечення повноцінного, гармонійного фізичного розвитку.
З метою виконання цього завдання слід проаналізувати створення належної матеріальної бази для фізичного виховання в ДНЗ ( спортивні майданчики на вулиці, обладнання їх спортивними спорудами, інвентарем, матеріалами, фізкультурні осередки в групах, виготовлення власноруч нестандартного фізобладнання), забезпечення вільного доступу дітей до фізкультурного обладнання. Розробити заходи з метою його збагачення, залучити батьків до поповнення, виготовлення фізобладнання.
Переглядається матеріальна база для проведення літнього оздоровлення: наявність обладнання, інвентарю для проведення оздоровчих заходів, облаштування пісочниць, завезення піску, наявність ігрових матеріалів для ігор з піском, придбання надувних (хлюпальних) басейнів, інших засобів для ігор з водою, вітром, забезпечення груп ігровим матеріалом для різних видів ігор, створення умов для самостійної діяльності дітей. Підготовка ігрових майданчиків для організації прогулянок дітей, облаштування та ремонт тіньових навісів тощо.
Підготовча робота передбачає проведення роботи з батьками з питань особливостей перебігу літньої оздоровчої кампанії у ДНЗ (анкетування, батьківські збори, інформування через батьківські куточки тощо); поповнення груп методичними та навчально-наочними посібниками з питань організації та змісту літнього оздоровлення, освітньої роботи з дітьми в літній період; забезпечення груп іграшками, атрибутами, матеріалами для різних видів дитячої діяльності; проведення методичних форм роботи з персоналом ДНЗ з питань здійснення роботи в літній період.
Діяльність ДНЗ в літній період здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій МОНмолодьспорту:
– «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (лист від 16.03.2012 р. № 1/9 – 198);
– «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (лист від 28.05.12 № 1/9-413).
Цими документами визначено зміст освітньо-виховного процесу ДНЗ, фізкультурно-оздоровчої роботи, надані рекомендації щодо організації оздоровчих заходів.
Кожен керівник та педагогічні працівники ДНЗ повинні бути ознайомлені з цими рекомендаціями, керуватись ними в роботі.
Роботу ДНЗ у літній період необхідно спрямувати на організацію змістовної, різноманітної діяльності з метою оздоровлення дітей, забезпечення їх активного відпочинку, закріплення і розширення уявлень про навколишній світ.
Необхідно створити умови і забезпечити організацію різних видів діяльності дітей : ігрову, рухову, пізнавальну, мовленнєву, образотворчу, театралізовану, музичну, трудову. При цьому слід враховувати вік дітей, місце проведення, погодні умови. Оскільки вся робота з дітьми має перенестись максимально на свіже повітря, слід продумати оптимальний варіант виносних посібників, іграшок, їх розташування, розміщення дітей, використання ТЗН. Перебування дітей на свіжому повітрі скорочується або виключається за несприятливих погодних умов: сильний вітер, температура повітря вище +35˚С у затінку, злива, гроза.
Необхідно забезпечити тісну співпрацю у роботі вихователів та помічників вихователя, за наявності – педагогів-спеціалістів.
Загартувальні процедури
Загартування повітрям
- повітряні ванни в приміщенні (діти мають їсти, гратися і спати в теплу погоду при відчинених вікнах);
- повітряно-сонячні ванни (на прогулянках, які організовують кожного дня по два рази. Проводити прогулянки слід за будь-якої погоди. При загартуванні повітрям дуже важливо правильно одягати дитину – відповідно до сезону і погоди, щоб забезпечити їй вільну рухливість і необхідний тепловий комфорт. У теплі дні організовують ігри середньої рухливості, щоб діти не перегрівалися);
- сон на повітрі (якщо є умови);
Загартування водою
- обтирання (починати загартування водою можна з вологого обтирання (1-2 хвилини) спочатку з рук, шиї. Далі обтирати до пояса, потім ноги. Температура води від +32ْС, +28ْС до +22ْС, +20ْС.
- обливання (Загартуванню сприяє обливання стоп – як самостійна процедура і в комплексі з ходінням босоніж по підлозі, холодному та гарячому піску. Після прогулянки також можна обливати ноги дітей нагрітою на сонці водою з поліетиленових пляшок);
- купання ( у гумових басейнах, встановлених на майданчиках, у відкритих водоймах разом з батьками);
- ходьба по вологому килимку, змоченому в сольовому розчині.
Загартування сонцем
- Дітям рекомендується короткотривале перебування на сонячній ділянці. Вкрай обережно сонячні ванни призначаються дітям від 1 до 3 років.
- Перші сонячні ванни треба приймати при температурі повітря не нижче +18°С. Тривалість їх не повинна перевищувати 5 хвилин (далі додавати по 3-5 хвилин, поступово доводячи до години).
- Загорати часто, але нетривало.
- Кращий час для засмаги: у середній смузі – 9-13 і 16-18 годин; на півдні – 8-11 і 17-19 годин.
- Приймати сонячні ванни найкраще ранком, коли повітря особливо чисте і ще не занадто пекуче, а також ближче до вечора, коли сонце хилиться до заходу.
- Не рекомендується загоряти безпосередньо перед їжею і відразу після неї. Сонячні ванни можна приймати через 30-40 хвилин після сніданку, а закінчувати не менш ніж за годину до чергового прийому їжі.
- Абсолютним протипоказанням до проведення сонячних ванн є температура повітря +30 ْС.
- Після сонячних ванн, а не до них, дітям призначають водні процедури. Попередити переохолодження дитячого організму.
- Не перебувати на сонці в повній нерухомості.
- Уникати сильного опромінення голови. Для попередження перегріву та сонячного удару дітям обов’язково надівати білу панаму або хусточку.
- Уникати загорання під сильним вітром.
- Краще загорати в лісі, саду, біля річки.
Заняття з фізичної культури
- Влітку, як і взимку заняття складається з трьох частин, але при його проведенні необхідно кожного разу враховувати стан погоди і в залежності від того збільшувати або зменшувати навантаження.
- Влітку заняття з фізкультури мають відрізнятися динамічністю, швидкою зміною діяльності. Вихідні положення не повинні бути стабільними, раз і назавжди закріпленими за даними вправами, їх треба частіше змінювати.
Ранкова гімнастика
- Вліткуранкову гімнастику обов’язково проводити на повітрі.
- У теплу погоду діти мають виходили на гімнастику в трусиках і майках, по можливості, босоніж.
- Структура ранкової гімнастики влітку залишається незмінною.
- У залежності від погоди змінюється темп проведення вправ, а інколи вихідні положення.
Ігри
- спортивні (бадмінтон, городки, з елементами футболу, з елементами баскетболу).
- рухливі (ігри з ходьбою, бігом, рівновагою; з повзанням і лазінням; з киданням і ловлею предметів; зі стрибками; на орієнтування у просторі).
Рухливі ігри на свіжому повітрі слід проводити щодня:
- під час ранкового прийому – одна-дві гри малої та середньої рухливості;
- на прогулянках у першу і другу половину дня – на кожну планується не менше трьох-чотирьох ігор різної рухливості при цьому першу гру розпочинають через 10-15 хвилин після початку прогулянки, коли діти дещо адаптуються до погодних умов, а останньою проводять малорухливу гру;
- увечері (після 17.00-18.00) – одна-дві гри малої та середньої рухливості.
- Під час літньої спеки ігри з бігом або стрибками доцільно організовувати у другій половині дня, у затишку.
- При поясненні гри не можна садовити або ставити дітей обличчям до сонця. Сонце заважає дітям бачити вихователя, і вони погано сприймають пояснення і показ рухів у грі.
- рольові (згідно з вимогами програми, атрибути виносити на майданчик);
- народні (згідно з вимогами програми, атрибути виносити на майданчик).