Консультує вчитель-логопед!
Консультація на тему:
“Використання вправ су-джок у логокорекційній роботі з дітьми із ЗНМ“
Гапанова Лариса Іллівна
Сьогодні ми поговоримо про одну з ефективних методик, яку можна використовувати в логопедичній роботі з дітьми із загальним недорозвитком мовлення (ЗНМ) — методику су-джок-терапії. Вона базується на стимуляції біологічно активних точок на долонях і стопах. Її цінність полягає в тому, що вона є простою у виконанні, доступною та дієвою.
Що таке су-джок?
Су-джок-терапія — це методика альтернативної медицини, яка виникла у Кореї. Назва складається з двох слів:
- “Су” — кисть;
- “Джок” — стопа.
На кистях і стопах людини знаходяться проєкції всіх органів і систем тіла. Масаж або стимуляція цих зон позитивно впливає на організм, активуючи його ресурси для відновлення.
Чому су-джок важливий для дітей із ЗНМ?
- Розвиток
дрібної моторики
Мовлення тісно пов’язане з розвитком дрібної моторики. Стимулюючи долоні, ми активуємо мовленнєві зони мозку, які відповідають за артикуляцію, фонематичний слух та побудову висловлювань. - Покращення
емоційного стану
Су-джок-терапія заспокоює нервову систему, знижує тривожність, що важливо для дітей із ЗНМ, які часто мають психологічні бар’єри у спілкуванні. - Активація
роботи мовленнєвих центрів мозку
Завдяки впливу на активні точки кистей стимулюються ділянки мозку, що відповідають за мовлення. - Покращення
загального стану здоров’я
Су-джок позитивно впливає на організм у цілому, підвищуючи витривалість, зміцнюючи імунітет і гармонізуючи роботу внутрішніх органів.
Як використовувати су-джок у логокорекційній роботі?
Основні принципи:
- Заняття мають бути регулярними, але короткотривалими (5–10 хвилин на день).
- Вправи виконуються в ігровій формі.
- Застосовуйте спеціальні м’ячики (їжачки), палички, еластичні кільця або власні пальці для стимуляції.
Вправи су-джок для розвитку мовлення
- Масаж
долонь і пальців
- Візьміть спеціальний м’ячик-їжачок і прокочуйте його між долонями дитини.
- Масажуйте кожен палець від основи до кінчика. Коментуйте рухи («Ось катаємо м’ячик», «Гладимо палець»).
- «Прогулянка
по місту»
- Покладіть м’ячик на стіл. Запропонуйте дитині котити його пальчиками, ніби гуляючи по місту. При цьому проговорюйте слова: «Йдемо до будинку», «Ось наш парк».
- «Сонечко
та дощик»
- Масажуйте долоню круговими рухами, ніби сонечко світить. Потім легенько постукуйте пальчиками, імітуючи дощик. Це розвиває тактильну чутливість і стимулює мовленнєві зони.
- Використання
кілець су-джок
- Надягайте еластичне кільце на кожен палець і прокручуйте його вгору-вниз. Це покращує кровообіг і активує мовленнєві центри.
- «Маленькі
будівельники»
- Пропонуйте дитині пальчиками створювати фігури, використовуючи м’ячик-їжачок як основний елемент гри (наприклад, катати його по лінії або збирати «будинки» з конструктора).
Як організувати заняття ?
- Виберіть спокійне місце: Дитина має бути розслаблена, щоб масаж приносив задоволення.
- Проводьте заняття в ігровій формі: Наприклад, уявляйте, що м’ячик — це сонечко, а пальчики — його промінчики.
- Поєднуйте із звуконаслідуванням: Під час вправ промовляйте звуки («тр-р-р», «би-би»), що активізує мовленнєві зони. Заняття мають бути регулярними, але не перевантажуйте дитину. Хваліть дитину навіть за найменші успіхи, щоб вона почувалася впевнено. Якщо дитина неохоче виконує вправи, змінюйте формат гри або вводьте нові матеріали.
Висновок
Су-джок-терапія — це ефективний і доступний спосіб допомогти дитині з ЗНМ. Вона розвиває дрібну моторику, стимулює мовленнєвий розвиток і позитивно впливає на загальний стан дитини. Головне — терпіння, регулярність і любов, які ми даруємо нашим дитям.