«Профілактика синдрому професійного вигорання»
Професія педагога вирізняється низкою специфічних особливостей, головною з яких є безумовне спілкування з дітьми, а також вольовий стимул, який постійно спонукає до практичної педагогічної діяльності. Освітня діяльність не має фіксованого обсягу і загальноприйнятих критеріїв оцінки результативності, але потребує творчості, активного функціонування свідомості, постійної роботи над собою, удосконалення та поповнення знань, що часто призводить до емоційного перенапруження.
Тож головними причинами професійного вигорання педагогів є:
– стрес, спричинений великою кількістю вимог;
– неспокійна обстановка на роботі, що потребує стійкої уваги і напруги;
– не завжди розумна організація праці;
– неувага до свого здоров’я.
З огляду на те, що психологічна перевтома призводить до зниження якості освітнього процесу, погіршення психологічного клімату в групі, а отже, і емоційного стану дітей, дуже важливо завчасно попередити виникнення синдрому професійного вигорання.
Якості, що допомагають фахівцю уникнути професійного вигоряння:
– хороше здоров’я і свідома, цілеспрямована турбота про свій фізичний стан (постійні заняття спортом, здоровий спосіб життя);
– висока самооцінка і впевненість у собі, своїх здібностях і можливостях;
– досвід успішного подолання професійного стресу;
– здатність конструктивно змінюватися в напружених умовах;
– висока мобільність;
– відкритість;
– товариськість;
– самостійність;
– прагнення спиратися на власні сили;
– здатність формувати і підтримувати в собі позитивні, оптимістичні установки і цінності – як самих себе, так і інших людей і життя взагалі.